Γράφει η Ελένη Ζίγκιρη, PT | MSc: Stress Science & Health Promotion| Medical School – National & Kapodistrian University of Athens-Greece.
Σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου, οι ερευνητές κατέληξαν, επίσης, στο συμπέρασμα ότι η
παιδική κακοποίηση επηρεάζει την υγεία των παιδιών, όχι μόνο
εκείνη τη χρονική στιγμή που συμβαίνει, αλλά και αργότερα και
κοστίζει όσο και αλλά προβλήματα δημόσιας υγείας, υψηλού
προφίλ. Η παραμέληση, η σωματική κακοποίηση και οι στερητικές
παρεμβολές της ελευθερίας, καθώς επίσης και η σεξουαλική
κακοποίηση είναι τα είδη της παιδικής κακοποίησης που μπορούν να
οδηγήσουν σε κακή σωματική και ψυχική υγεία στην ενήλικη ζωή.
Μερικά από τα αποτελέσματα αφορούσαν :
- στην ελλιπή ανάπτυξη του εγκεφάλου
- στην μειωμένη γνωστική και κοινωνικό-συναισθηματική ανάπτυξη (κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες και ικανότητα μάθησης)
- στην κακή γλωσσική ανάπτυξη
- στην τύφλωση και την εγκεφαλική παράλυση από τραύμα κεφαλής
- στον υψηλότερο κίνδυνο για καρδιολογικές, αναπνευστικές και ηπατικές ασθένειες, για παχυσαρκία, καρκίνο, υψηλή αρτηριακή πίεση και δυσλιπιδαιμία.
- σε γενικευμένη ανησυχία και χρόνιο στρες.
- σε κακές συμπεριφορές υγείας (κάπνισμα, αλκοολισμό και ναρκωτικά).
Η έρευνα έδειξε ότι τα οφέλη της αποτελεσματικής πρόληψης
πιθανόν υπερκαλύπτουν το κόστος της παιδικής κακοποίησης και
υποστήριξε ότι, για τον λόγο ότι οι περισσότερες μελέτες
καταλήγουν αναδρομικά σε συμπεράσματα, ίσως θα ήταν ωφέλιμη η
συσχέτιση της τρέχουσας ψυχικής και συμπεριφορικής υγείας των
ενηλίκων με τη μελλοντική σωματική, ψυχική και κοινωνική υγεία
των απογόνων και με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Αυτό το είδος της στρατηγικής, δηλαδή μέσω της καταγραφής
ενός πρώιμου και εμπεριστατωμένου κοινωνικού ιστορικού, ίσως
είναι δυνατό να εντοπίζονται γονείς και παιδιά που βρίσκονται σε κίνδυνο ή
που έχουν ήδη κακοποιηθεί και να ακολουθηθούν για μεγάλο
χρονικό διάστημα, έως και δεκαετίες.
Ο ρόλος του κοινωνικού ιστορικού μπορεί να εξυπηρετήσει μια
τέτοια προοπτική και να βοηθήσει, πέρα από την πρόληψη και τα
χρήσιμα συμπεράσματα, στη διαμόρφωση πρώιμων παρεμβάσεων
αποκατάστασης ενός δυσλειτουργικού οικογενειακού προφίλ.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, μπορούμε να θεωρήσουμε
ότι η λήψη ενός εκτεταμένου κοινωνικού ιστορικού, ακόμα και από
την πρώτη στιγμή της σύλληψης, μπορεί να δράσει ως προβλεπτικός
ή και προστατευτικός παράγοντας για το παιδί που θα γεννηθεί και
θα μεγαλώσει.
Η σάρωση του οικογενειακού προφίλ είναι
καθοριστικής σημασίας προκειμένου να :
1. προωθηθεί η υγιής ανάπτυξη του εμβρύου και η ανατροφή του
παιδιού, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής και της ψυχικής του
υγείας.
2. αναγνωριστούν οι περιοχές όπου χρειάζονται παρεμβάσεις
για μία καλύτερη κοινωνία στο αύριο.
3. αποκαλύψει (ενίοτε) σοβαρά προβλήματα παιδικής κακοποίησης,
όπου εκεί βέβαια τα μέτρα αναγκαστικά παύουν να είναι
προληπτικά και γίνονται μέτρα άμεσης παρέμβασης από
κοινωνικούς φορείς και δικαστικές αρχές.
Το κοινωνικό ιστορικό μπορεί να αποτελέσει ένα άριστο
εργαλείο πλήρους πλαισίου για τη μελλοντική υγεία των παιδιών
και την ευζωία τους. Θα μπορούσε να αποτελέσει, επίσης, σημαντικό εργαλείο για την αναγνώριση
παραγόντων που υποδεικνύουν ορισμένα υπαρκτά προβλήματα υγείας στο τώρα αλλά και μακροπρόθεσμα, καθώς και τις κοινωνικές ανάγκες των παιδιών και των
οικογενειών τους.
Στόχοι του κοινωνικού ιστορικού μπορούν να είναι:
1. Η εκτίμηση των δυνατών και αδύνατων σημείων του
περιβάλλοντος του παιδιού.
-
2. Η πιστοποίηση πτυχών της οικογενειακής ζωής που μπορείνα ενισχυθούν ή να ενθαρρυνθούν.3. Η εξακρίβωση δυνητικά επικίνδυνων παραγόντων πουμπορεί να βλάψουν το παιδί.4. Η αναγνώριση ευκαιριών για γονική εκπαίδευση ,αναφορικά με γονικές προσδοκίες σε ηλικιακά και περίυγείας κατάλληλα αναπτυξιακά ορόσημα.Το κοινωνικό ιστορικό εμβαθύνει:1. Στις συνθήκες ανάπτυξης του παιδιού.2. Στο διεξοδικό άκουσμα των ενηλίκων που ασχολούνται μετη ανατροφή του.3. Στις πρακτικές πειθαρχίας και στο πώς αυτές πρέπει ναεφαρμόζονται.4. Στην ανάδειξη των παραγόντων που σχετίζονται με τηνκακοποίηση.5. Στη σχέση / προσκόλληση παιδιών – φροντιστών.Επειδή, συχνά, οι καταστάσεις φροντίδας σπιτιού/παιδιούμεταβάλλονται ταυτόχρονα, είναι σημαντικό οι πέντε παραπάνωπαράμετροι να προσμετρώνται σε κάθε ιατρική ή άλλου είδους επίσκεψη απόεξειδικευμένο επαγγελματία υγείας. Δυνάμεις όπως ηυποστήριξη της οικογένειας και η φροντίδα του ενός για τον άλλονσυχνά αγνοούνται όταν η επιστήμη επικεντρώνεται στο ρίσκο, αλλάτέτοιες δυνάμεις μπορεί να λειτουργήσουν ως ρυθμιστικές ακόμακαι για ξεκάθαρους οικογενειακούς κινδύνους. Επίσης, παρέχεται ηδυνατότητα στο φροντιστή πρωτοβάθμιας περίθαλψης ναανατρέξει σε προηγούμενα θέματα και να αναγνωρίσειστρεσσογόνους παράγοντες που μπορεί να έχουν ανακύψει από ήμετά την προηγούμενη επίσκεψη.Η λήψη του κοινωνικού ιστορικού υποστηρίζει την συμπάθεια –εκτίμηση μεταξύ των μελών της οικογένειας και το χορηγό τηςπρωτοβάθμιας περίθαλψης, καταρρίπτοντας την καχυποψία και έχοντας ωςσυνέπεια την εμβάθυνση στα προβλήματα της οικογένειας και στηνενδυνάμωση των μεταξύ τους σχέσεων. Δίνει τη δυνατότηταστους γονείς να νιώσουν ότι τους ακούει κάποιος και ενδεχομένωςαυτό να μπορεί να ισχυροποιήσει την δυναμική της οικογένειας(λειτουργικής ή δυσλειτουργικής). Η διερεύνηση μπορεί να γίνεταιμέσω ερωτήσεων, αλλά και παρατήρησης, από τον ειδικό, ενώ πρέπεινα συμπεριλαμβάνει όλους τους εμπλεκόμενους με την ανάπτυξηκαι την διαπαιδαγώγηση του παιδιού, καθώς, συχνά, οι δυνητικάεπικίνδυνοι παράγοντες βρίσκονται σε μέλη του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος του παιδιού.Στη λίστα των ερωτήσεων είναι σκόπιμο να συμπεριλαμβάνονται ερωτήσεις σχετικές με τιςηλικίες, τους δεσμούς (attachments) και τους ρόλους του καθενόςξεχωριστά στο σπίτι.
Επίσης, το κοινωνικό ιστορικό είναι μια εξαιρετική ευκαιρία
μάθησης των γονέων για την κατανόηση των αναπτυξιακών
σταδίων των παιδιών τους. Συχνά, οι αναπτυξιακές δυνατότητες
των παιδιών είναι πέρα από τις αναπτυξιακές προσδοκίες των
γονέων, γεγονός που μπορεί να διορθωθεί μέσα από τη γνώση και
την εκπαίδευση. Πληροφορίες σχετικά με το τωρινό και
παρελθοντικό κοινωνικό ιστορικό είναι σημαντικές, καθώς το πρώτο
ενημερώνει για τρέχοντα – άμεσα θέματα, ενώ το δεύτερο δίνει
πληροφορίες για πιθανά ανεπίλυτα προβλήματα παλαιότερων
καταστάσεων και ζητήματα των γονέων. Επειδή η κακοποίηση
συνεπάγεται πρόβλημα στη σχέση φροντιστή – παιδιού, η έγκαιρη
αναγνώριση προβλημάτων γονικής μέριμνας είναι καίριας
σημασίας.
Να επισημάνουμε, ότι έχουν αναπτυχθεί μοντέλα εκπαίδευσης
των ειδικών για την προσέγγιση και την αξιολόγηση του
οικογενειακού περιβάλλοντος, καθώς και για τη λήψη του
κοινωνικού ιστορικού. Ένα από αυτά είναι το μοντέλο ‘’SEEK’’,
«ασφαλές περιβάλλον για κάθε παιδί», το οποίο, εκτός από την
εκπαίδευση των ειδικών για τη λήψη και αξιολόγηση του
κοινωνικού ιστορικού,
έχει αποδείξει ότι αποτελεί κι έναν σύντομο έλεγχο της ψυχοκοινωνικής κατάστασης των γονιών.
Επίσης, μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο για
την παιδική κακοποίηση.
Είναι αποδεδειγμένο ότι το ασφαλές και σταθερό περιβάλλον είναι
απαραίτητο για την παιδική σωματική και νευροφυσιολογική
ανάπτυξη και ότι οι υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις των φροντιστών
εξασφαλίζουν στα παιδιά τις ευκαιρίες να αξιοποιήσουν, πλήρως, τις
δυνατότητές τους.
Τεκμηριωμένες κοινοτικές στρατηγικές μπορούν να προωθήσουν
τη σχέση με τα περιβάλλοντα που βοηθούν τα παιδιά να
μεγαλώσουν και να εξελιχθούν σε υγιείς και παραγωγικούς
πολίτες, αξιοποιώντας πλήρως τις δεξιότητές τους. Απώτερος
σκοπός μια τέτοιας στρατηγικής μπορεί να είναι ότι και εκείνοι με
τη σειρά τους να μπορέσουν να χτίσουν ισχυρότερους και
ασφαλέστερους οικογενειακούς δεσμούς με τα δικά τους παιδιά.
Η σύγχρονη πανδημία είναι μια επιπλέον αφορμή για να αξιολογηθεί
κατάλληλα ο ρόλος του κοινωνικού ιστορικού στη πρωτοβάθμια
φροντίδα υγείας και να ληφθούν υπόψιν όλοι οι σύγχρονοι ευρύτεροι
κοινωνικοοικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες, οι οποίοι
παρεμβαίνουν τροποποιητικά στην οικογένεια, οδηγώντας την
μάθησης των γονέων για την κατανόηση των αναπτυξιακών
σταδίων των παιδιών τους. Συχνά, οι αναπτυξιακές δυνατότητες
των παιδιών είναι πέρα από τις αναπτυξιακές προσδοκίες των
γονέων, γεγονός που μπορεί να διορθωθεί μέσα από τη γνώση και
την εκπαίδευση. Πληροφορίες σχετικά με το τωρινό και
παρελθοντικό κοινωνικό ιστορικό είναι σημαντικές, καθώς το πρώτο
ενημερώνει για τρέχοντα – άμεσα θέματα, ενώ το δεύτερο δίνει
πληροφορίες για πιθανά ανεπίλυτα προβλήματα παλαιότερων
καταστάσεων και ζητήματα των γονέων. Επειδή η κακοποίηση
συνεπάγεται πρόβλημα στη σχέση φροντιστή – παιδιού, η έγκαιρη
αναγνώριση προβλημάτων γονικής μέριμνας είναι καίριας
σημασίας.
-
-
Να επισημάνουμε ότι έχουν αναπτυχθεί μοντέλα εκπαίδευσης
των ειδικών για την προσέγγιση και την αξιολόγηση του
οικογενειακού περιβάλλοντος καθώς και για την λήψη του
κοινωνικού ιστορικού. Ένα από αυτά είναι το μοντέλο ‘’SEEK’’,
«ασφαλές περιβάλλον για κάθε παιδί», το οποίο εκτός από την
εκπαίδευση των ειδικών για την λήψη και αξιολόγηση του
κοινωνικού ιστορικού έχει αποδείξει ότι ένας σύντομος έλεγχος της
κοινής ψυχοκοινωνικής συνύπαρξης μαζί με εκπαιδευτικούς
πόρους για τους γονείς. Επίσης μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο για
την παιδική κακοποίηση.
Είναι αποδεδειγμένο ότι το ασφαλές και σταθερό περιβάλλον είναι
απαραίτητο για την παιδική σωματική και νευροφυσιολογική
ανάπτυξη και ότι οι υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις των φροντιστών
εξασφαλίζουν στα παιδιά τις ευκαιρίες να αξιοποιήσουν πλήρως τις
δυνατότητές τους.
Τεκμηριωμένες κοινοτικές στρατηγικές μπορούν να προωθήσουν
την σχέση με τα περιβάλλοντα που βοηθούν τα παιδιά να
μεγαλώσουν και να εξελιχθούν σε υγιείς και παραγωγικούς
πολίτες, αξιοποιώντας πλήρως τις δεξιοτήτων τους. Απώτερος
σκοπός μια τέτοιας στρατηγικής μπορεί να είναι ότι και εκείνα με
τη σειρά του να μπορέσουν να χτίσουν ισχυρότερους και
ασφαλέστερους οικογενειακούς δεσμούς με τα δικά τους παιδιά.
Η σύγχρονη πανδημία είναι μια επιπλέον αφορμή για να αξιολογηθεί
κατάλληλα ο ρόλος του κοινωνικού ιστορικού στη πρωτοβάθμια
φροντίδα υγείας και να ληφθούν υπόψιν όλοι οι σύγχρονοι ευρύτεροι
κοινωνικοοικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες οι οποίοι
παρεμβαίνουν τροποποιητικά στην οικογένεια οδηγώντας την
συχνά σε οικογενειακή δυσλειτουργία.
-