-
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι προγράμματα παιχνιδιών που χρησιμοποιούνκινούμενες οπτικέςπαραστάσεις και ηχητικά μηνύματα για να αποδώσουντην εξέλιξη της εικονικής πραγματικότητας,που διαμορφώνει ο χρήστης με βάση τις επιλογές του και τους κανόνες τουπαιχνιδιού.Κυκλοφορούν με την μορφή κασσετών, δισκετών ή ψηφιακών δίσκων.Ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι επίσης και οι μικρές ή μεγάλες επαγγελματικές συσκευές με οθόνη για τηνλειτουργία τέτοιων προγραμμάτων (Μπαμπινιώτης, 2002). Το νέο αυτό μέσο επικοινωνίας καιψυχαγωγίας, όπως φαίνεται θα κυριαρχήσει στον τομέα της διασκέδασης τα επόμενα χρόνια, αφούέχει ενθουσιάσει τόσο τους νέους όσο και τους μεγαλύτερους.Σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι ο παίκτης αλληλεπιδρά με αντικείμενα τα οποία εκτίθενται στηνοθόνη. Το παιχνίδι σε αυτό το είδος, μπορεί γενικότερα να περιγραφεί σαν μια αλληλεπίδραση τουπαίκτη με το με το αντικείμενο του παιχνιδιού. Έτσι η αλληλεπίδραση μπορεί να είναι άμεση,όπως ο έλεγχος/ρύθμιση, αλλά και έμμεση όπως είναι οι σχεδιαστικές πλευρές του παιχνιδιού ,ταεπίπεδα βαθμού δυσκολίας και τα γραφικά (http://en.wikipedia.org/wiki).Μερικοί ενήλικες φοβούνται πως τα βιντεοπαιχνίδια είναι επιπόλαια, ανόητα,αποχαυνωτικά και βίαια και ότι ενισχύουν τις αντικοινωνικές τάσεις. Υπάρχουν ωστόσο καιαρκετοί, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τα παιχνίδια αυτά αποτελούν ένα καλό μέσο εξάσκησης τουμυαλού.Τα βιντεοπαιχνίδια βρήκαν απήχηση στο ευρύ κοινό και μπόρεσαν να προσελκύσουν τόσοτα παιδιά όσο και τους ενήλικες, ικανοποιώντας την επιθυμία τους για παιχνίδι με δράση, αγωνίακαι ένταση, προκαλώντας τους κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, μια “έκρηξη συναισθημάτων”καθώς λέγετε.Ο Rick Sinatra, προγραμματιστής κομπιούτερ, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «τα βιντεοπαιχνίδιαείναι επαναστατικά: Είναι η αρχή της αλληλεπίδρασης των ανθρωπίνων όντων με την τεχνητήνοημοσύνη», (οπ. αν. στο Greenfield,1998, σελ. 120).Είναι επίσης χρήσιμο να αναφερθεί ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να παιχτούν μέσωπολλών και διαφορετικών μηχανών και συστημάτων διανομής, συμπεριλαμβανομένου τωνατομικών σετ παιχνιδιών, των παλαιών συστημάτων υπολογιστών και των ατομικών ηλεκτρονικώνυπολογιστών. Το ίντερνετ, μπορεί επιπλέον να λειτουργήσει υποστηρικτικά, με το να μεταδίδειπληροφορίες που αφορούν τα βιντεοπαιχνίδια.Τα παιχνίδια μεταφέρονται μέσα στους ατομικούς υπολογιστές μέσο ειδικών προγραμμάτωνή από το ίντερνετ. Με την υποστήριξη του ίντερνετ οι παίκτες έχουν επίσης την δυνατότητα ναπαίζουν και με άλλους παίκτες, οι οποίοι είναι την ίδια στιγμή συνδεδεμένοι .Όπως υποστηρίζει η Turkle, «Τα βιντεοπαιχνίδια είναι ένα παράθυρο σε ένα νέο είδος οικειότηταςμε τις μηχανές. Η ειδική σχέση που οι παίκτες διαμορφώνουν με τα βιντεοπαιχνίδια, έχει στοιχείατα οποία είναι κοινά με τις αλληλεπιδράσεις με άλλα είδη υπολογιστών. Η δύναμη και η γοητείαπου δίδουν τα βιντεοπαιχνίδια είναι η δύναμη των υπολογιστών»Η γοητεία των βιντεοπαιχνιδιώνΤι είναι άραγε αυτό που κάνει τα βιντεοπαιχνίδια ικανά να ανταγωνιστούν με επιτυχία όλα αυτά ταπράγματα που έκαναν τα παιδιά, πριν αυτού του είδους η ψυχαγωγία κατακλύσει την ζωή τους; Τιείναι αυτό που τα ελκύει τόσο πολύ σε αυτά τα παιχνίδια;Τα βιντεοπαιχνίδια χρησιμοποιούν την οθόνη για να παρουσιάσουν οπτική κίνηση. Ηδυναμική αυτή της οπτικής κίνησης που μπορεί να αναπτύξει την φαντασία, παράλληλα με τηνοπτική δράση που περιέχουν τα παιχνίδια αυτά, είναι δύο πολύ σημαντικά στοιχεία, τα οποίαενισχύουν την συγκέντρωση του ενδιαφέροντος των παιδιών στην οθόνη. Και αυτό μπορεί εύκολανα διαπιστωθεί από το γεγονός ότι τα δημοφιλέστερα βιντεοπαιχνίδια αποτελούνται από τεράστιεςποσότητες οπτικής και απτικής δράσης, γεγονός το οποίο μπορεί να θεωρηθεί, ότι είναι μια από τιςπηγές της ανταπόκρισης που βρίσκουν τα παιδιά σε αυτά τα παιχνίδια (Greenfield, 1998).Επιπλέον, τα βιντεοπαιχνίδια, πέρα από το δυναμικό οπτικό στοιχείο που τα χαρακτηρίζει, έχουνεπίσης και την δυνατότητα της άμεσης επίδρασης του υποκειμένου σε αυτά. Η εξέλιξη ενόςπαιχνιδιού για παράδειγμα και η ενδεχόμενη επιτυχία ή αποτυχία του παίκτη εξαρτάται σε έναπολύ μεγάλο ποσοστό από τις πράξεις και τις κινήσεις του, μέσα στο παιχνίδι. Υπάρχει μια άμεσηαλληλεπίδραση ανάμεσα στον παίκτη και το παιχνίδι, αφού ο ίδιος έχει έναν ρόλο καθοριστικό, μετην δυνατότητα που έχει να αλλάζει τα δεδομένα του παιχνιδιού και τους κανόνες αυτού. Μπορείακόμα να επέμβει και στο σενάριο δίνοντας στο παιχνίδι την πλοκή που ο ίδιος πολλές φορέςεπιθυμεί, ή να κάνει τον ήρωα να αντιδράσει σύμφωνα με τις δικές του επιθυμίες. Η ενεργή αυτήσυμμετοχή του παίκτη παράλληλα με την αίσθηση κυριαρχίας και την αίσθηση του απόλυτουελέγχου, φαίνεται να είναι μερικά από τα πιο σημαντικά στοιχεία έλξης των ατόμων σταβιντεοπαιχνίδια. Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο των παιδιών στην παρακάτω έρευνα «[ Ένακορίτσι εννέα χρόνων είπε: «στην τηλεόραση αν θέλεις να κάνεις κάποιον να πεθάνει δεν, μπορείς.Στο ¨Pac-Man όμως, αν θες να ‘’φας’’ ένα φαντασματάκι μπορείς». Ένα άλλο κορίτσι της ίδιαςηλικίας είπε: «στην τηλεόραση δεν μπορείς να πεις ‘’πυροβόλησε τώρα’’ ή στον Ποπάι “φάε τώρα τοσπανάκι σου’’». Συνέχισε λέγοντας ότι αισθάνονταν ανικανοποίητη παρακολουθώντας τον Ποπάικαι βλέποντάς τον να μην τρώει το σπανάκι του την στιγμή που η ίδια ήθελε να τον βλέπει να τοτρώει»Ο συνδυασμός λοιπόν του οπτικού δυναμισμού, με την ενεργό συμμετοχή του παίκτη, πουπρωτοεμφανίστηκε στα βιντεοπαιχνίδια και δεδομένου ότι τα παιδιά έλκονται από δραστηριότητεςπου τους επιτρέπουν να συμμετέχουν και τα ίδια σε αυτές, έκανε τα παιχνίδια αυτά να φαντάζουντόσο ελκυστικά, όσο και επιθυμητά στα μάτια των παιδιών.Συγκρίνοντας τα βιντεοπαιχνίδια με τα υπόλοιπα παιχνίδια εσωτερικού χώρου, (π.χεπιτραπέζια), ο Malone, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ύπαρξη ενός στόχου είναι καθοριστική γιατη δημοτικότητα ενός παιχνιδιού. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό που κάνει τα βιντεοπαιχνίδια ναξεχωρίζουν από τα άλλα παιχνίδια. Άλλα χαρακτηριστικά που βρήκε και που εξασφαλίζουν τηνδημοτικότητα των βιντεοπαιχνιδιών, έναντι στα παιχνίδια εσωτερικού χώρου όπως τα επιτραπέζιαπαιχνίδια ή τα παιχνίδια με κάρτες, ήταν το αυτόματο σκορ, τα ακουστικά εφέ, η τύχη και ησπουδαιότητα της ταχύτητας όσον αφορά την αντίδραση του παίκτη. Η τύχη και η ταχύτητααποτελούν τμήμα και μερικών συμβατικών παιχνιδιών, αλλά το αυτόματο δόσιμο των σκορ και ταακουστικά εφέ, είναι ουσιαστικά αδύνατο να υπάρξουν χωρίς ηλεκτρονικά μέσα».