ΩΧ!!! Το παιδί μου θα παει στην Α’ δημοτικού
Πόσο έτοιμο είναι το παιδί μου για να πάει στην Α΄δημοτικού;
Πολλοί γονείς αγωνιούν για το αν το παιδί τους θα καταφέρει να μεταβεί ομαλά, από το οικείο περιβάλλον του νηπιαγωγείου και να ενταχθεί στο απαιτητικό πρόγραμμα του δημοτικού.
Το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κομμάτι της μάθησης συμβαίνει στο νηπιαγωγείο, βοηθά τα παιδιά να φτάσουν σε ένα καλό επίπεδο πριν την πρώτη τάξη του δημοτικού. Μερικές από τις δεξιότητες που χρειάζονται τα παιδιά για να ενταχθούν στην πρώτη τάξη είναι
- οι κοινωνικές δεξιότητες, όπως η ακρόαση και η εναλλαγή σειράς,
- η συναισθηματική ανάπτυξη,
- η ομαδικότητα,
- η ανεξαρτησία (αυτοεξυπηρέτηση)
- και η κριτική ικανότητα.
Άλλες αφορούν περισσότερο γνωστικές δεξιότητες, που πρέπει να αναπτύξουν τα παιδιά ώστε να κατακτήσουν τη γραφή, την αρίθμηση και την ανάγνωση.
Δεξιότητες που χρειάζονται τα παιδιά για την πρώτη τάξη:
Στο νηπιαγωγείο, δουλεύεται το λεξιλόγιο και η γλώσσα. Να είναι σε θέση το παιδί να φτιάχνει σωστά δομημένες προτάσεις και να διηγείται μικρες ιστορίες με σωστή σειρά. Είναι απαραίτητο πριν την ολοκληρωση του νηπιαγωγείου ο μαθητής να αρθρώνει σωστά. Επίσης τα παιδιά εξασκούν τις λέξεις σε μικρά κομμάτια και εντοπίζουν τους ήχους που κάνει κάθε γράμμα. (Αυτό είναι γνωστό ως αποκωδικοποίηση).
Όσον αφορά τη γραφή, οι εισερχόμενοι μαθητές του δημοτικού αναμένεται να είναι σε θέση αντιγράφουν σχήματα, σχέδια, να ζωγραφίζουν και θα έχουν αναπτυγμένο οπτικοκινητικό συντονισμό.
Για τη ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων πριν την πρώτη τάξη, τα παιδιά κάνουν δραστηριότητες όπως αυτές:
- Διατηρούν την προσοχή τους για την ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας (παζλ, επιτραπέζιο παιχνίδι, εργασία και άλλα)
- Να ειναι εξοικειωμένα με χρήση ψαλιδιού
- Να ακολουθούν κανόνες (παιχνιδιού, συμπεριφοράς, εργασίας)
- Αναγνωρίζουν και γράφουν κεφαλαία και πεζά γράμματα.
- Έχουν κατακτήσει πλευρίωση (δεξί / αριστερό χέρι)
- Ταιριάζουν/ταυτοποιούν τα γράμματα με τους ήχους/φωνούλες, δημιουργούν ποιήματα και αναγνωρίζουν μερικές λέξεις οπτικά.
- Μαθαίνουν και χρησιμοποιούν νέες λέξεις για να εκφράσουν με σαφήνεια τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ιδέες τους.
- Ρωτούν και απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με μια ιστορία που ο δάσκαλος διαβάζει δυνατά και μιλούν για τους χαρακτήρες, το τοπίο και τα σημαντικά γεγονότα στην ιστορία.
- Ονομάζουν τα άτομα, το μέρος, τα πράγματα ή την ιδέα σε μια εικόνα.
- Ακολουθούν τους κανόνες διαλόγου, ακούγοντας και διαδοχικά μιλώντας.
- Δίνουν πληροφορίες σχετικά με ένα συμβάν, θέμα ή γνώμη, μιλώντας ή ακόμα και σχεδιάζοντας για αυτό.
- Συμμετέχουν σε κοινές δραστηριότητες
Μαθηματικές δεξιότητες που χρειάζονται τα παιδιά για την πρώτη τάξη:
Υπάρχουν δύο μεγάλες μαθηματικές έννοιες που τα παιδιά χρειάζεται να κατανοήσουν πριν πάνε στην πρώτη τάξη. Η πρώτη είναι να μάθουν τί αντιπροσωπεύουν οι αριθμοί – όπως η σύνδεση του αριθμού “5” με μια εικόνα πέντε μήλων. Το άλλο σημαντικό είναι η πρόσθεση και η αφαίρεση.
Εδώ είναι μερικές δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν τα παιδιά για να αναπτύξουν μαθηματικές δεξιότητες πριν πάνε στην πρώτη τάξη:
- Μετρήστε πόσα αντικείμενα βρίσκονται σε μια ομάδα (ένα προς ένα) και συγκρίνετε με μια άλλη ομάδα για να καταλάβετε ποια είναι μεγαλύτερη ή μικρότερη από την άλλη.
- Προσθέστε και αφαιρέστε τους αριθμούς από το 1 έως το 10.
- Χρησιμοποιήστε αντικείμενα για να δείξετε πώς να χωρίσετε αριθμούς μικρότερους ή ίσους με 10 με περισσότερους από έναν τρόπους (για παράδειγμα, 8 γόμες = 2 ομάδες 4 γόμες και 8 γόμες = μια ομάδα 2 και μια ομάδα 6).
- Χρησιμοποιήστε αντικείμενα ή σχεδιάστε εικόνες για να αναπαραστήσετε και να λύσετε απλά προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης.
Λάβετε υπόψη ότι τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες με διαφορετικούς ρυθμούς. Εάν όμως το παιδί σας δεν έχει τις περισσότερες από αυτές τις δεξιότητες έως το τέλος του νηπιαγωγείου, θα ήταν καλό να επικοινωνήσετε με τον δάσκαλο του παιδιού σας ή κάποιο ειδικό (εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγο) για να μιλήσετε για τις ανησυχίες σας.
πηγή:
- Γιαννετοπούλου, Α. Λ. (κ.ά.) (2007). ΜέταΦων Τεστ. Αθήνα: Ιατρικές Εκδρόσεις Κωνσταντάρας.
- Δημητρίου – Παπαβασιλείου, Δ. (2012).Πρόγραμμα «Ανάπτυξη» (από την βρεφική ηλικία ως και την εφηβεία): Πρακτικός οδηγός για ειδικούς και γονείς. Αθήνα: Ελληνική Εταιρεία Αναπτυξιακής και Συμπεριφορικής Παιδιατρικής.
- Μαντούδης, Σ. & Θωμαϊδου, Λ. (2007). Α’ Τεστ: Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολική Ετοιμότητας. Αθήνα: Ανάπτυξη βρεφών, παιδιών και εφήβων.
- Rhonda Folio, M. & Fewell, R. (2000). Peabody Development Motor Scales- 2nd Edition: Examiner Record Bookle Austin: Pro-Ed, Inc