Βρέφη. Πρωταθλητές κολύμβησης

Γράφει η Ειρήνη Καραγεωργίου

 

Τα βρέφη από τη γέννησή τους έχουν έμφυτες κάποιες κολυμβητικές ικανότητες λόγω του περιβάλλοντος στο οποίο αναπτύχθηκαν (μήτρα). Οι ικανότητες αυτές κατατάσονται στα νεογνικά αντανακλαστικά και υφίστανται για λόγους επιβίωσης.

Τα αντανακλαστικά αυτά αρχίζουν σταδιακά να φθίνουν, εώς τον 4ο μήνα της ζωής του παιδιού που σχεδόν εξαφανίζονται.

Ποια είναι η καταλληλότερη ηλικία ενάρξης της βρεφικής κολύμβησης;

Η καλύτερη ηλικία για την πρώτη επαφή με την βρεφική κολύμβηση είναι αυτή των 6 μηνών.

Γιατί να επιλέξω την βρεφική κολύμβηση;

Η κολύμβηση βρεφών προσφέρει την δυνατότητα στο μωρό να κρατήσει την επαφή του με το υγρό στοιχείο, να μετατρέψει τα αντανακλαστικά σε συνειδητές αντιδράσεις και να εξελίξει σε βάθος χρόνου τις κολυμβητικές του ικανότητες.

Η κολύμβηση είναι η πλέον ενδεδειγμένη μορφή άσκησης που μπορούν να συμμετέχουν τα βρέφη και τα νήπια, από την οποία αποκομίζουν αναντικατάστατα οφέλη υγείας όπως:

  • Ανάπτυξη καλύτερης αντίληψης του σώματος και του χώρου
  • Ενδυνάμωση μυικού συστήματος
  • Βελτίωση καρδιαγγειακού συστήματος
  • Βελτίωση αναπνευστικού συστήματος
  • Ενίσχυση ανοσοποιητικού συστήματος
  • Πρόληψη και Θεραπεία προβλημάτων στάσης
  • Ανάπτυξη προσαρμοστικότητας σε νέες καταστάσεις
  • Ψυχική ευεξία
  • Απόκτηση μεγαλύτερης αυτοπεποίθησης

Πόσο συχνά μπορώ να πηγαίνω το παιδί και πόσο διαρκεί το μάθημα;

Οι μικροί μας κολυμβητές μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα μία, δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα. Η είσοδος του παιδιού στο νερό γίνεται σταδιακά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στο 1ο μάθημα το παιδί να παραμείνει στο νερό περίπου 15 λεπτά και σταδιακά να φτάσει στα 45 λεπτά. Αν παρόλα αυτά διαπιστώσουμε ότι το παιδί κρυώνει τότε συστήνεται η έξοδος από την πισίνα, η οποία θα πρέπει κάθε φορά να γίνεται με προσοχή. Ο μικρός κολυμβητής σκεπάζεται καλά με μία πετσέτα και χωρίς βιασύνη πηγαίνει προς τα αποδυτήρια με τον συνοδό του.

Χρειάζεται κάποιος ιδιαίτερος εξοπλισμός;

Ο γονέας – συνοδός για να λάβει μέρος στο πρόγραμμα θα χρειαστεί να έχει

  • Μαγιώ
  • Σκουφάκι
  • Παντόφλες
  • Μπουρνούζι

Αντίστοιχα με τον γονέα, το βρέφος – νήπιο θα χρειαστεί:

  • Μαγιώ πάνα
  • Σκουφάκι
  • Πετσέτα ή μπουρνούζι από όταν περπατήσει
  • Παντοφλάκια από όταν περπατήσει
  • Αντιηλιακό για το πρόσωπο, εάν το μάθημα γίνεται πρωινή ώρα σε ανοιχτή πισίνα.

Τι θα επιτύχω ακολουθώντας ένα πρόγραμμα βρεφικής κολύμβησης;

Τα παιδιά:

  • Θα αποκτήσουν την εμπειρία της αίσθησης του νερού στο σώμα τους
  • Θα μάθουν να ανέχονται τη ροή του νερού στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους
  • Θα ψυχαγωγηθούν με τους γονείς τους στο νερό.
  • Θα μάθουν να νιώθουν ήρεμα στο νερό
  • Θα εξοικειωθούν με την πρηνή και ύπτια θέση στο νερό
  • Θα γνωρίσουν το παιχνίδι και την ανακάλυψη στο νερό

Οι γονείς:

  • Περνούν ευχάριστες στιγμές στην πισίνα με τα παιδιά τους
  • Εκπαιδεύονται να σέβονται τις αντιδράσεις των παιδιών στο νερό
  • Κερδίζουν την εμπιστοσύνη των παιδιών τους στο νερό
  • Κατανοούν ότι τα παιδιά πρέπει πάντα να συνοδεύονται-επιτηρούνται στο νερό από ενήλικες

Πως θα καταλάβω ότι το παιδί εξοικειώθηκε με το περιβάλλον;

Το παιδί έχει προσαρμοστεί στο περιβάλλον όταν:

Δεν σφίγγεται στην αγκαλιά της μητέρας

Παίζει με τα παιχνίδια (και το νερό)

Χαμογελάει

Δεν περιεργάζεται τόσο εντατικά το περιβάλλον του

Δεν ενοχλείται από συνήθεις θορύβους

Τι μπορεί να παρατηρήσετε κατά τη διάρκεια του μαθήματος;

  • Τα μωρά διατηρούν την καλή τους πλευστότητα αλλά αρνούνται την ύπτια θέση. Η επίπλευση σε ύπτια θέση επιτυγχάνεται σε ηλικίες πολύ μικρές (<6 μηνών) και σε μεγαλύτερες των 2,5 ετών.Η σωστή θέση της κεφαλής και η ηρεμία αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχία. Ένα παιχνίδι που συγκεντρώνει την προσοχή του παιδιού μπορεί να γίνει ο  πολύτιμος «σύμμαχος» μας. Δεν πρέπει να πιέσουμε ποτέ για την ύπτια θέση. Καλό είναι να στηρίζουμε με το χέρι μας το κεφάλι και το αφήνουμε σιγά σιγά όταν διαπιστώσουμε ηρεμία και κατάλληλη θέση κεφαλής. Θα πρέπει να ξαναπιάσουμε το παιδί πριν προλάβει να μπει το κεφάλι του μέσα στο νερό.
  • Προσκολούνται στους γονείς τους, καθώς αναζητούν ασφάλεια.
  • Αρχίζουν να βουτούν συνειδητά μετά από την εξοικείωση τους με το νερό.
  • Μέσα στο νερό παρατηρείται μεγαλύτερη κινητικότητα των άκρων.

 «Πότε θα μάθει το παιδί μου να κολυμπάει;»

Αυτή είναι η πιο συχνή ερώτηση των γονέων, όμως θα πρέπει να θυμόμαστε ότι τα παιδιά χαλαρώνουν όταν δεν βιαζόμαστε και αποδίδουν ταχύτερα αυτό που μπορούν

Αντίθετα

Όταν βιαζόμαστε και πιέζουμε το παιδί τότε αυτό εκνευρίζεται ή φοβάται. Άρα πρέπει να έχουμε υπομονή.

Ακόμη, τα παιδιά μαθαίνουν τα πάντα μέσα από το παιχνίδι. Παιδιά που δεν παίζουν στερούνται στις μεγαλύτερες ηλικίες φαντασίας, ικανότητας προσαρμογής και ικανότητας επίλυσης προβλημάτων.

Όλο το μάθημα γίνεται μέσα από το παιχνίδι.

Το ΑΓΧΟΣ ΓΙΑ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ αποτελεί τροχοπέδη για την πορεία του παιδιού στο νερό.

Συμπερασματικά μέσω ενός προγράμματος βρεφικής κολύμβησης στοχεύουμε:

  1. Στην υγεία, την ασφάλεια, την ευεξία και την κοινωνικοποίηση των παιδιών,
  2. Στην εκπαίδευση των γονέων και
  3. Στην προετοιμασία των αυριανών πρωταθλητών.