Νυχτερινός αποθηλασμός

Γράφει η Κωνσταντίνα Νούσια, μαία MSc / ιδρύτρια του ΕimaiMaia.gr

Ο θηλασμός δεν είναι μια διαδικασία όλα ή τίποτα. Αν στοχεύετε στη μείωση του θηλασμού, τότε ο νυχτερινός αποθηλασμός, είναι μια εφικτή εναλλακτική λύση.

Ο συνεχόμενος νυχτερινός ύπνος του παιδιού είναι το… όνειρο πολλών γονιών. Ωστόσο, ο συνεχόμενος νυχτερινός ύπνος αποτελεί ένα ανπτυξιακό ορόσημο, όμοιο με το περπάτημα ή την απαλλαγή από τις πάνες και ο χρόνος στον οποίο συμβαίνει αυτό είναι διαφορετικός για κάθε παιδί. Το σίγουρο είναι ότι όταν το παιδί είναι έτοιμο, θα αρχίσει να κοιμάται όλη τη νύχτα, ακόμη και αν εσείς δεν κάνετε τίποτα γι’ αυτό.

Τo να “εκπαιδεύσετε” το παιδί σας να κοιμάται όλο το βράδυ δεν είναι μια ακόμη μάχη που πρέπει να κερδίσετε, όπως συχνά παρουσιάζεται σε κάποια βιβλία και ΜΜΕ. Ο πραγματικός στόχος είναι όλα τα μέλη της οικογένειας να έχουν καλυμμένες τις υπνικές τους ανάγκες.

Ήπιος νυχτερινός αποθηλασμός

  1. Βοηθείστε το με την οδοντοφυΐα. Αν έχετε διαπιστώσει ότι οι βραδινές αφυπνίσεις συνδέονται με πόνο από την οδοντοφυΐα, τότε μπορείτε να συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας για λύσεις προκειμένου να ανακουφιστεί ο πόνος του παιδιού.
  2. Θερμοκρασία δωματίου. Τα ξυπνήματα που οφείλονται σε μη ανεκτή θερμοκρασία (πολύ ζεστό/κρύο δωμάτιο) είναι επίσης, συχνά. Προσπαθείστε να βρείτε τη θερμοκρασία δωματίου που είναι καλά ανεκτή από το παιδί σας.
  3. Εισαγωγή στερεών τροφών. Αν το παιδί έχει πρόσφατα ξεκινήσει στερεές τροφές, τότε υπάρχει πιθανότητα να ξυπνά συχνότερα, λόγω δυσκολίας απορρόφησης των νέων τροφών. Δοκιμάστε να αποφύγετε τις στερεές τροφές το βράδυ ή ειδικά αν έχετε ξεκινήσει την εισαγωγή στερεών τροφών πριν τους 6 μήνες, εξετάστε τη μείωση ή την αποφυγή των στερεών τροφών για ένα μικρό διάστημα, μέχρι το πεπτικό σύστημα του μωρού να είναι πιο έτοιμο. Αντίθετα με την άποψη που λέει ότι μόλις το μωρό ξεκινήσει στερεές τροφές, θα ξεκινήσει να κοιμάται καλύτερα το βράδυ, αρκετές μελέτες διαπιστώνουν ότι η εισαγωγή στερεών τροφών είναι από μόνη της μια αιτία που ενισχύει τις βραδινές αφυπνίσεις.
  4. Οι αλλεργίες και οι δυσανεξίες, καθώς και οι εκδηλώσεις τους (πχ. το έκζεμα) είναι πιο έντονα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Προσπαθείστε να βρείτε το αλλεργιογόνο και πιθανότατα μειώνοντας την έκθεση του παιδιού σε αυτό, θα μειωθούν και οι βραδινές του αφυπνίσεις.
  5.  Ασθένειες. Είναι εύλογο ότι ένα παιδί μπορεί να ξυπνά πολύ πιο συχνά όταν είναι άρρωστο. Σε περίπτωση καταρροής, προσπαθείστε να αποσυμφορήσετε καλά τη μύτη του παιδιού πριν το βάλετε για ύπνο.
  6. Αυξήστε τη διάρκεια των ημερήσιων θηλασμών.
  7. Μειώστε την απόσπαση προσοχής κατά τους ημερήσιους θηλασμούς. Προσπαθείστε να θηλάζετε σε ένα δωμάτιο χωρίς έντονο φως και κατά τη διάρκεια του θηλασμού, επικεντρωθείτε στο παιδί. Όσο πιο πολύ καλυφθεί η ανάγκη του για επαφή μαζί σας, κατά τη διάρκεια της μέρας, τόσο λιγότερο θα την αποζητά τη νύχτα.
  8. Προσφέρετε το στήθος σας αμέσως πριν κοιμηθείτε, ακόμη και αν το παιδί κοιμάται εκείνη την ώρα. Αυτό από μόνο του θα αυξήσει τις ώρες του δικού σας ύπνου.
  9. Σκεφτείτε την συγκοίμηση (co-sleeping). Μελέτες δείχνουν ότι ο ύπνος του παιδιού είναι πιο ήρεμος όταν κοιμάται στο ίδιο δωμάτιο με τους γονείς του. Μια άλλη εναλλακτική είναι η μερική συγκοίμηση, δηλαδή το παιδί κοιμάται στο δωμάτιό του, μέχρι που κάποια στιγμή ξυπνά και συνεχίζει τον ύπνο του στο δωμάτιο των γονιών. Όλες αυτές οι συνθήκες, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις ασφάλειας, είναι ευεργετικές για τον ύπνο της οικογένειας, χωρίς να προκαλούν πρόβλημα στο παιδί ή να του μαθαίνουν “κακές συνήθειες”.
  10. O μπαμπάς εμπλέκεται στη ρουτίνα του ύπνου! Ο μπαμπάς μπορεί να δώσει εναλλακτικές λύσεις για τη χαλάρωση του παιδιού. Μια αγκαλιά, ένα τραγούδι ή απλά το να ξαπλώσει κοντά στο παιδί, αφενός ενισχύουν τη σχέση μπαμπά παιδιού και αφετέρου οδηγούν στην αποσύνδεση του ύπνου με το θηλασμό.
  11. Προσπαθείστε να επικοινωνήσετε τα όρια σας με το παιδί, με τρόπο που να μπορεί να γίνει αντιληπτός σύμφωνα με την ηλικία του. Αυτή είναι μια διαδικασία που θέλει υπομονή και μπορεί να κρατήσει για μέρες. Από τη δική σας πλευρά, μπορείτε με σταθερότητα να επικοινωνείτε στο παιδί ότι προτιμάτε ο νυχτερινός θηλασμός να περιοριστεί. Αυτό είναι κάτι που μπορείτε να το πείτε με λέξεις “Όταν πέφτουμε για ύπνο, πέφτει για ύπνο και το στήθος (ή όπως έχει συνηθίσει να το λέει) της μαμάς.”, ή να το οριοθετήσετε χρονικά “Σε 5 λεπτά, αγάπη μου” / “Θα θηλάσουμε για όσο κρατάει το τραγουδάκι” κλπ., ενώ παράλληλα προσπαθείτε να προσφέρετε εναλλακτικούς τρόπους χαλάρωσης (μασάζ, αγκαλιά, παραμύθι, νανούρισμα κλπ)
  12. Αν κοιμάστε μαζί με το παιδί, απομακρυνθείτε από αυτό αμέσως μόλις τελειώσει ο θηλασμός. Με λίγα λόγια γίνετε λιγότερο προσβάσιμη. Φορέστε μια πιο κλειστή πιτζάμα ή κοιμηθείτε σε μαγαλύτερη από τη συνηθισμένη απόσταση μεταξύ σας. Συνήθως, αν η μαμά δεν είναι εύκολα προσβάσιμη, τα παιδιά επιστρέφουν στον ύπνο τους.
  13. Όλες αυτές οι αλλαγές που προσπαθείτε να εντάξετε στην καθημερινότητά σας, ο πιο εύκολος τρόπος να καταλάβετε αν έχουν γίνει αποδεκτές από το παιδί σας είναι με το να αξιολογήσετε τη συμπεριφορά του κατά τη διάρκεια της μέρας. Από δικής σας πλευράς, έχει σημασία να μένετε σταθερή στο στόχο που έχετε θέσει, χωρίς ωστόσο να μένουν ακάλυπτες οι ανάγκες του παιδιού.

Ο στόχος είναι όλη η οικογένεια, συμπεριλαμβανομένου και του νέου μέλους να καλύπτει τις ανάγκες της. Ο σεβασμός στις ανάγκες του κάθε μέλους είναι πολύ σημαντικός και ακόμη και αν νιώθετε ότι έχετε κουραστεί να αναζητάτε τη συνθήκη εκείνη με την οποία θα νιώθετε όλοι άνετα, θυμηθείτε ότι το στάδιο αυτό είναι προσωρινό!

Δείτε επίσης: 10 βήματα για επιτυχή θηλασμό. Αναθεωρημένες (2018) οδηγίες του ΠΟΥ!