Από μωρό έως 5 ετών, η γλωσσική ανάπτυξη της ομιλίας

Κουμπαρούλη Ναταλία Λογοθεραπεύτρια / Ειδική Παιδαγωγός

Η ανάπτυξη της γλώσσας ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των παιδιών, ακόμη και μέσα στην ίδια
οικογένεια.

Ωστόσο, τα παιδιά τείνουν να ακολουθούν μια φυσική εξέλιξη για τον έλεγχο των
δεξιοτήτων της γλώσσας και υπάρχουν ορισμένα «ορόσημα» που μπορούν να εντοπιστούν ως ένας γενικός οδηγός για την κανονική ανάπτυξη.

Πώς αναπτύσσεται η ομιλία με την πάροδο του χρόνου;
Τα μωρά πρέπει να μάθουν πώς ακούγεται η γλώσσα πριν μπορέσουν να μάθουν πώς να
μιλήσουν.

  • Από 1-3 μηνών, τα μωρά κλαίνε και μωρολογούν.
  • Σε ηλικία 4 έως 6 μηνών, τα μωρά αναστενάζουν, γρυλίζουν, γουργουρίζουν, τσιρίζουν, γελούν και κάνουν διαφορετικούς ήχους φωνής.
  • Μεταξύ 6-9 μηνών, τα μωρά μιμούνται συλλαβές, τόνους και ήχους ομιλίας.
  • Μεταξύ 12 μηνών εμφανίζονται συνήθως οι πρώτες λέξεις του μωρού και από τα 18 έως 2 χρόνια τα παιδιά χρησιμοποιούν περίπου 50 λέξεις.
  • Μεταξύ 2-3 ετών, οι προτάσεις εκτείνονται σε 4 και 5 λέξεις. Τα παιδιά μπορούν να αναγνωρίσουν σχεδόν όλα τα συνηθισμένα αντικείμενα και εικόνες, καθώς και να χρησιμοποιήσουν αντωνυμίες(εγώ, εγώ, αυτή) και πληθυντικό αριθμό. Οι ξένοι μπορούν να κατανοήσουν τις περισσότερες λέξεις.

Μεταξύ 3-5 ετών, οι συνομιλίες γίνονται μακρύτερες και πιο αφηρημένες και πολύπλοκες.
Μέχρι τη στιγμή που ένα παιδί γίνεται 5, συνήθως έχει ένα λεξιλόγιο 2.500 λέξεων και μιλά με
πλήρεις, γραμματικά σωστές προτάσεις. Κάνει πολλά ερωτήματα «γιατί;», «τι;» και «ποιος;».

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν;
Μπορείτε να ενθαρρύνετε το μωρό σας να αρχίσει να μιλάει:
• κάνοντας γκριμάτσες και θορύβους και μιλώντας για τις δραστηριότητές σας από τη μέρα που γεννήθηκαν
• παίζοντας διαδραστικά παιχνίδια όπως το κου-κου-τσα και τραγουδώντας παιδικά τραγούδια
• Ξεφυλλίζοντας βιβλία από μικρή ηλικία – δεν χρειάζεται να διαβάσετε τα λόγια, απλώς μιλήστε για το τι μπορείτε να δείτε
• μιλώντας αργά και με σαφήνεια και χρησιμοποιώντας σύντομες και απλές προτάσεις – εάν το
παιδί σας μιλάει ήδη, προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε προτάσεις που είναι μια λέξη ή και
περισσότερες από τις φράσεις που χρησιμοποιούν
• αποφεύγοντας την ερώτηση «Τι είναι αυτό;», καθώς τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα χωρίς πίεση
• δεν επικρίνουμε λάθος λέξεις και αντί να λέμε σωστά τη λέξη – για παράδειγμα, εάν το μωρό σας δείχνει μια γάτα και λέει «Γα!» λέτε: «Ναι, είναι μια γάτα»,
• αφήνοντας το παιδί σας να πάρει μέρος στη συζήτηση και να διευρύνει τις σκέψεις του
• δίνοντας στο παιδί σας πολλές ευκαιρίες να μιλήσει, με αρκετό χρόνο να απαντήσει στις
ερωτήσεις σας
• μειώνοντας τον θόρυβο του περιβάλλοντος όπως η τηλεόραση και περιορίζοντας της σε
μεγαλύτερα παιδιά

Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας ή έναν λογοθεραπευτή εάν:
—Μέχρι 12 μήνες, το παιδί σας δεν προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί σας (χρησιμοποιώντας
ήχους, χειρονομίες ή / και λέξεις), ειδικά όταν χρειάζεται βοήθεια ή επιθυμεί κάτι
— Όταν το φωνάζετε και δεν σας κοιτά / απαντά
— Δεν εκτελεί απλές εντολές πχ δώσε το κουτάλι, πάρε την μπάλα
—Μέχρι 2 χρόνια, το παιδί σας δεν έχει αρχίσει να συνδυάζει 2-3 λέξεις μαζί

πηγή: www.selle.gr/kids.php, glossikianaptiksistadia.blogspot.com