6 τρόποι να προλάβετε το “ψαλίδι” την ώρα του τοκετού

Γράφει η Εύα Φουρναράκη, μαία

Στη διάρκεια της εγκυμοσύνης πραγματοποιούνται φυσιολογικές μεταβολές όλων των συστημάτων του οργανισμού. Μια από αυτές τις αλλαγές παρατηρείται στο ουρογεννητικό σύστημα της μέλλουσας μητέρας. Η αλλαγή αυτή ευνοεί τις λοιμώξεις, οι οποίες μπορεί να είναι και ασυμπτωματικές. Οι λοιμώξεις του ουρογεννητικού συστήματος ενέχουν κινδύνους για τη μητέρα και το έμβρυο, επομένως η πρόληψη και η έγκαιρη θεραπεία τους είναι ουσιώδους σημασίας.

Ταυτόχρονα, η πρόληψη μιας περινεοτομίας ή ακόμη και του σκισίματος κατά τη διάρκεια της εξόδου του μωρού, είναι εφικτή και μάλιστα, υπάρχουν τρόποι να προετοιμάσετε το περίνεό σας για τη στιγμή αυτή! Δεν έχει σημασία σε ποιο στάδιο της εγκυμοσύνης είστε, μπορείτε από σήμερα να ξεκινήσετε να εφαρμόζετε κάποιους ή και όλους τους παρακάτω τρόπους.

1. Πώς μπορώ να προλάβω μια ουρολοίμωξη;

  •  Πλύνε σωστά τα χέρια σου πριν και μετά την τουαλέτα
  • Σκουπίσου με φόρα από εμπρός προς τα πίσω, ώστε να μην μεταφερθούν μικρόβια από τον πρωκτό στην ουρήθρα και στον κόλπο
  • Χρησιμοποίησε μαλακό απορροφητικό χαρτί, το οποίο δεν έχει χρώμα και άρωμα για να αποφύγεις τον ερεθισμό
  • Καθημερινός καθαρισμός σε συνδυασμό με το καθημερινό ντουζ, χρησιμοποιώντας αφρόλουτρο χωρίς τεχνητά αρώματα με ουδέτερο pH όπως το πράσινο σαπούνι ή το χαμομήλι κ.λ.π
  • Χρησιμοποίησε βαμβακερά εσώρουχα και καλσόν για την πρόληψη ανάπτυξης μικροβίων
  • Απόφυγε τα στενά παντελόνια για μεγάλες περιόδους για την αποφυγή της θερμότητας και της υγρασίας που ευννοούν την ανάπτυξη μικροβίων
  • Κατανάλωσε τουλάχιστον 2 λίτρα νερό την ημέρα καθώς αυτό σου διασφαλίζει τη συχνή ούρηση που απομακρύνει τα μικρόβια
  • Να ουρείς πριν και μετά τη σεξουαλική επαφή, αλλά και πριν τον ύπνο
  • Μην πλένεσαι εσωτερικά στον κόλπο, διότι η κολπική πλύση καταστρέφει τα καλά μικρόβια του κόλπου τα οποία προστατεύουν από τις λοιμώξεις. Αρκεί η εξωτερική πλύση.

 

Περινεοτομή. Πως μπορώ να την αποφύγω;
Η περινεοτομή είναι μια επέμβαση που γίνεται ανάμεσα στον κόλπο και στον πρωκτό (περίνεο) την ώρα του τοκετού (Εικόνα 1.1) (Εικόνα 1.2). Πρέπει να γίνεται μόνο όταν υπάρχει ένδειξη καθώς αποτελεί μια επώδυνη, αλλα και επικίνδυνη επέμβαση που μπορεί να προκαλέσει παροδικά ή μόνιμα προβλήματα (σεξουαλικές διαταραχές, περιναϊκός πόνος, κίνδυνος λοίμωξης κ.λ.π)

Εικόνα 1.1 Περίνεο και εξωτερικά γεννητικά όργανα
Εικόνα 1.2 Περινεοτομή

Τι μπορώ να κάνω για να μειώσω την πιθανότητα της «αναγκαίας» περινεοτομής;
Η μαία σου κατά τη διάρκεια των προγεννητικών σου συναντήσεων θα σε εκπαιδεύσει και θα σε συμβουλέψει για τα παρακάτω βήματα:

2. Διατροφή

Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, παίζει σημαντικό ρόλο στην ελαστικότητα του περινέου. Μην ξεχνάς να καταναλώνεις τουλάχιστον 2 λίτρα νερό για την ενυδάτωση του σώματος και των ιστών

3. Άσκηση

Εάν έχεις μια εγκυμοσύνη χωρίς επιπλοκές, συνιστάται να συνεχίσεις να γυμνάζεσαι στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η σωματική δραστηριότητα βελτιώνει την αιματική κυκλοφορία, προάγει τη χαλάρωση και το αίσθημα ευεξίας.
Ιδιαίτερα στο δεύτερο τρίμηνο της κύησης, οπότε συνήθως εμφανίζεται πόνος στη μέση, η άσκηση έχει φανεί πως βοηθά στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Η μαία σου θα πρέπει να σε ενημερώσει για τις ευεργετικές επιδράσεις και τους κινδύνους της σωματικής δραστηριότητας και να σε συμβουλεύσει σχετικά με τη συχνότητα και τη διάρκεια της άσκησης. Επιπλέον, να σε εκπαιδεύσει ώστε να γνωρίζεις πότε θα πρέπει να διακόψεις την άσκηση και ενημερωθείς σχετικά με τα μέτρα που θα πρέπει να ακολουθείς μετά την σωματική δραστηριότητα.

4. Ασκήσεις Κegel ή ασκήσεις πυελικού εδάφους

Ακόμη, θα πρέπει να ενθαρρύνεται η εφαρμογή των ασκήσεων Kegel. (Εικόνα 1.3) Οι ασκήσεις Kegel ή ασκήσεις του πυελικού εδάφους ενδυναμώνουν τους μύες του πυελικού εδάφους, βελτιώνουν το μυϊκό τόνο με αποτέλεσμα την μείωση της ακράτειας των ούρων προς το τέλος της κύησης και την περίοδο της λοχείας. Επίσης, βοηθούν στην ελαστικότητα του περινέου και κατ’ επέκταση στην πρόληψη της περινεοτομής.

Εικόνα 1.3 Ασκήσεις Κegel

5. Μασαζ περινέου

Εκτός από τις ασκήσεις Kegel, το μασάζ του περινέου έχει φανεί ότι είναι αρκετά αποτελεσματικό για την αύξηση της ελαστικότητας του περινέου (Εικόνα 1.4) (Εικόνα 1.5). Μπορεί να σε βοηθήσει και ο σύντροφος σου στην εφαρμογή του. Το μασάζ του περινέου ξεκινά από την 35η εβδομάδα της κύησης και πραγματοποιείται 3-4 φορές την εβδομάδα με διάρκεια 5 λεπτών. Η εφαρμογή του 1 ή 2 φορές την εβδομάδα έχει φανεί πως βοηθά εξίσου. Η μαία σου θα σε εκπαιδεύσει πως να κάνεις σωστά το μασαζ στις προγεννητικές σου συναντήσεις (Πίνακας1.1)

Εικόνα 1.4 Μασαζ περινέου

Εικόνα 1.5 Μασαζ περινέου

Πώς να κάνετε το μασαζ στο περίνεο
-Πλύνε τα χέρια σου
-Χρησιμοποίησε καθρέφτη, εάν θα το κάνεις μόνη σου
-Χρησιμοποίησε λάδι (π.χ αμυγδαλέλαιο-παραφινέλαιο)
-Επίλεξε μια αναπαυτική θέση (πλαϊνή με μαξιλάρια, ημικαθιστή, όρθια με το ένα πόδι υποβασταζόμενο σε ύψωμα)
-Τοποθέτησε τον αντίχειρα ή και τους δύο αντίχειρες σε βάθος 5 εκατοστών, πίεζε ελαφρά προς τα κάτω και στη συνέχεια δεξιά-αριστερά σχηματίζοντας το γράμμα U
-Μπορείς να το κάνεις μετά από ζεστό μπάνιο ώστε οι μυες να είναι χαλαροί
-Στην αρχή του μασάζ θα αισθάνεσαι έναν καύσο ή ένα «τσούξιμο», το οποίο στη συνέχεια θα ελαττώνεται σε ένταση.

 6. Την ώρα του τοκετού

Μην ξεχνάς οτί η εναλλαγή θέσεων βοηθά την λεκάνη σου να ανοίξει ώστε να φέρεις στον κόσμο το μωρό σου. Οι μπάλες τοκετού και διάφορες ασκήσεις που θα σου δείξει η μαία σου θα βοηθήσουν όχι μόνο το περίνεο σου αλλα θα δώσουν ακόμη περισσότερο «χώρο» για να κατέβει το μωρό σου. Η μαία σου μπορεί επίσης να τοποθετήσει ζεστές βρεγμένες κομπρέσες ή λαδάκι στο περίνεο σου ώστε να σε ανακουφίσει από τον καύσο και τον ερεθισμό που μπορεί να αισθανθείς εκείνη τη σπουδαία στιγμή.

Δικτυογραφία-Βιβλιογραφία:
ACOG. 2006 (reaffirmed 2008). Practice bulletin 71: Episiotomy. American College of Obstetricians and Gynecologists.
Beckmann MM, Stock OM (2013). Antenatal perineal massage for reducing perineal trauma. Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue4.Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.pub3/abstract

Δείτε επίσης: Πυελικό έδαφος και τοκετός10 +1 χρυσές τροφές για την περίοδο της εγκυμοσύνης